Szolgáló: Földvári Tibor
2005. április 17.
Alapige: 1 Thessz 1
Egy vetület:
El?ször azt néztük meg, hogy milyen helyzetben volt a thesszalonikai gyülekezet. Az ApCsel 17. elolvasásából kiderül, hogy több el?kel? (akár befolyásos) ember (köztük asszonyok is) is hitt az evangéliumnak, és ezzel együtt is igen hamar üldöztetéseket kellett szenvedniük az ottaniaktól. Ez utóbbit jól mutatja a 13. vers:
"De amint megtudták a thesszalonikai zsidók, hogy Pál Béreában is hirdeti Isten igéjét, odajöttek és ott is fellázították és felizgatták a sokaságot".
Az ilyen körülmények között lév? gyülekezetnek írja Pál:
"Hálát adunk az Istennek mindenkor mindnyájatokért, amikor megemlékezünk rólatok imádságainkban; mert szüntelenül emlegetjük a mi Istenünk és Atyánk színe el?tt hitb?l ered? munkátokat, szeretetb?l jöv? fáradozásotokat, és a mi Urunk Jézus Krisztus fel?l táplált reménységetek állhatatosságát..."
Három jellemz?t említ Pál, amelyek a hív? ember, vagy a hív? közösség érettségér?l tanúskodnak.
1. Hitük munkája (Károli)
Mi jelenthet ez? Szolgálatot, személyiségük fejl?dését (bár az
újfordítás "hitb?l ered? munkát" ír) és talán leginkább
engedelmességet. Engedelmességet ott, ahol éppen voltak
szorongatott helyzetben is. (Felvet?dött, hogy el?kel?ségük
jelenthetett politikai befolyást is, ez esetben ott is látszódhatott hitük
munkája.) Helyzett?l függetlenül mindig megmutatkozott a hitük. Ide
lehet még tenni a Jakab 3:17-et:
"Ugyanígy a hit is, ha cselekedetei nincsenek, halott önmagában."
2. Szeretetük fáradozása
(A fáradozásként fordított görög szó kifáradást, kimerültségig végzett fáradozást is jelent.)
Különbséget tettünk fizikai, és lelki kifáradás között. A lelki kifáradás nem jó dolog, valahogy úgy definiáltuk, hogy az ember belefárad a szeretetbe. Például az unokáját látni vágyó, és ezért vizet kér? nagypapának a szíve nélkül viszi a poharat. Ezt ráadásul "kis bűnnek" tekintjük. Fizikai fáradtságnak nevezhetjük nagyjából az igerészben szerepl? kimerültségig végzett fáradozást, amely mellett az öröm is megmarad (ha talán nem is mindig).
Mikor okozhat lelki fáradtságot a szeretet?
Mikor okozhat fizikai fáradtságot?
Most a hangsúlyos az volt, hogy van olyan is, amkor a nemhív?kért kell szeretetb?l fáradozni, akik esetleg éppen a hitünk miatt nem szeretnek minket. Elhangzott, hogy lehet?ség van arra, hogy ha nem tudjuk szeretni, szeretetben elhordozni a másikat önmagáért, akkor lehet mindezt Jézusért tenni, tudva azt, hogy Ő nagyon szereti a minket nem szeret?ket is. Fontos az is, hogy a fáradozó szeretet is kapható, nem pedig megszerezhet?: Lehet kérni Jézustól.
1Kor 13:2 - "?s ha prófétálni is tudok, ha minden titkot ismerek is, és minden bölcsességnek birtokában vagyok, és ha teljes hitem van is, úgyhogy hegyeket mozdíthatok el, szeretet pedig nincs bennem: semmi vagyok."
1Kor 13:13. "Most azért megmarad a hit, a remény, a szeretet, e három; ezek közül pedig legnagyobb a szeretet."
Talán az utóbbi igék miatt is, ez a középs? (2.) rész volt a leghangsúlyosabb.
3. Az ?r Jézus fel?l táplált reménység állhatatossága
Mi lehet az állhatatosság?
Kitartás valamilyen teher alatt.
Itt milyen reménységr?l van szó?
Az ?r Jézus dics?séges eljövetelének reménységér?l, illetve az
üdvösség reménységér?l, ahol üdvösség alatt nem csak az örök élet
reménységét értjük, hanem a földi életben megtapasztalt Istent?l jöv?
megoldások reménységét is.
1Thessz 5:8: "Mi azonban, akik a nappal fiai vagyunk, legyünk józanok, vegyük magunkra a hit és a szeretet páncélját, és mint sisakot, az üdvösség reménységét."
A sisak védi a fejet, a gondolatok és döntések helyét.
Mi jelentheti a fenti terhet?
Fontos még észrevenni, hogy az egész fejezetet áthatja Isten jelenléte. Ebb?l fakad minden gyümölcs.
Az elhangzott ige önvizsgálatra hív minket: Adjunk hálát Istennek, ha a lelki érettség jelei megmutatkoznak az életünkben, közösségünkben, de akkor is forduljunk bizalommal Őhozzá, ha ezek hiányoznak, mert Ő ezeket is szemrehányás nélkül adja.
M. B. G.
2005. április 17.
Jogok | Technikai információk | Valid XHTML | Sámuel RSS feed