Sámuel ifi

Ifikrónika

Isten, Jézus a világosság

Szolgáló: Uhrinné Mónus Orsi

2009. december 6.

itt letölthető az alkalom hangfelvétele (méret: 6.45 MByte)

Elmúlt hónapokban Isten felhívta a figyelmemet a világossággal-sötétséggel kapcsolatos igékre. Felmerült bennem az a vágy, hogy a Bibliában evvel kapcsolatos összefüggéseket minél jobban megismerjem. Amit ebb?l megértettem, azt meg szeretném osztani veletek.

Els? feladat (kérdés): Sötétségben vagy világosságban vagy? Miért?

TEREMT?S

El?ször nézzük a világossággal kapcsolatos igéket. A Biblia els? oldalán már olvashatjuk, hogy Isten teremti a világosságot: Akkor ezt mondta Isten: Legyen világosság! ?s lett világosság. Látta Isten, hogy a világosság jó, elválasztotta tehát Isten a világosságot a sötétségt?l. 1Móz 1,3-4 Az a világosság, amir?l itt szó van, az egész mindenségnek a veleje, a legnagyobb isteni titok.

János apostol levelében pedig azt olvashatjuk, hogy Isten maga a világosság: Ez pedig az az üzenet, amelyet t?le hallottunk, és hirdetünk nektek, hogy az Isten világosság, és nincs benne semmi sötétség. 1Jn1,5. Ehhez az igéhez szorosan kapcsolódik még ez az ige is: Minden jó adomány és minden tökéletes ajándék onnan felülr?l, a világosság Atyjától száll alá, akiben nincs változás, sem fénynek és árnyéknak váltakozása. Jak 1,17. Világosságot, mint Jézust részletesen bemutatja János evangéliuma az 1. fejezetben: Kezdetben volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige. Ő kezdetben az Istennél volt. Minden általa lett, és nélküle semmi sem lett, ami létrejött. Benne élet volt, és az élet volt az emberek világossága. A világosság a sötétségben fénylik, de a sötétség nem fogadta be. Megjelent egy ember, akit Isten küldött, akinek a neve János. Ő tanúként jött, hogy bizonyságot tegyen a világosságról, és hogy mindenki higgyen általa. Nem ? volt a világosság, de a világosságról kellett bizonyságot tennie. Az Ige volt az igazi világosság, amely megvilágosít minden embert: ? jött el a világba. A világban volt, és a világ általa lett, de a világ nem ismerte meg ?t: saját világába jött, és az övéi nem fogadták be ?t. Akik pedig befogadták, azokat felhatalmazta arra, hogy Isten gyermekeivé legyenek; mindazokat, akik hisznek az ? nevében, akik nem vérb?l, sem a test, sem a férfi akaratából, hanem Istent?l születtek. Jn 1,1-13.
?Ebb?l a három igehelyb?l már pontosan meghatározhatjuk a ?sötétség? fogalmát. Ahol még nincs vagy már nincs ott az Isten, ott nincsen világosság, élet ? mert Isten: világosság ? tehát a világosság, élet hiányában természetesen sötétség, és halál van.? (Luthert?l az idézet) A Biblia az ?letet ? Világosságot és a Sötétséget ? Halált sokszor szinonimaként is használja, nagyon összetartozó fogalmak.

BŰNESET

?denben Istennel, a Világossággal volt teljes, tökéletes kapcsolatban az ember. (?ltetett az ?Risten egy kertet ?denben, keleten, és ott helyezte el az embert, akit formált. 1Móz 2,8) Az emberr?l azt olvassuk, hogy a bűneset el?tt mezítelenek voltak. Ott egy olyan héber szó szerepel, ami azt jelenti, hogy tiszták és átlátszóak voltak Isten el?tt, s ezért egymás el?tt is. Isten egy tiltást is adott az embernek az 1Móz 2,17-ben: De a jó és a rossz tudásának fájáról nem ehetsz, mert ha eszel róla, meg kell halnod. Bűnesetnél, ahogy megkóstolták azt a gyümölcsöt, a szó lelki értelmében meghaltak. Mert itt err?l a halálról beszél a Szentírás. Isten az élet forrása, s aki t?le elszakad, az a halál fia. ?s ezt visszafordítani már nem lehetett. Amikor azonban meghallották az ?Risten hangját, amint szell?s alkonyatkor járt-kelt a kertben, elrejt?zött az ember és a felesége az ?Risten el?l a kert fái között. 1Móz 3,8. Az ember Isten nélkül ? lelki értelemben ? sötétségben van, s miközben rejt?zik folyamatosan ? a bűneset óta ? Isten el?l, és sötétebbnél sötétebb cselekedeteket követ el, mert a gondolatai is megsötétedtek, ezt tanítja a Szentírás. Mivel maga az Isten a világosság, és nincs benne sötétség, ezért is ki kellett onnan űznie bennünket, mert a kett? nem fér össze. A fizika törvényében is meglátszik, hogy nincs olyan, hogy a sötétség és a világosság is egyszerre jelen van, vagy az egyik van, vagy a másik van.

PR?F?CIÁK A VILÁGOSSÁG ELJ?VETEL?RŐL

Isten nem akarta és nem akarja, hogy sötétségben maradjunk, Ő mindent meg tett annak érdekében, hogy minket kiszabadítson ebb?l lelkileg sötét világból, és elküldte a fiát, a világ világosságát. Ezt a próféták által már az ?szövetségben és az ?jszövetségben megmondta, hogy meg fog jelenni az Igazi világosság. Pár igét kiemelnék ezek közül:

  • A nép, amely sötétségben jár, nagy világosságot lát. A halál árnyékának földjén lakókra világosság ragyog. ?zs 9,21 (Károliban ?zs 9,2) Ezt az ószövetségi igét még az ?jszövetség is idéziMt 4,16-ban
  • ?n, az ?R, elhívtalak az igazságért, én fogom a kezedet. Meg?rizlek, és benned ajándékozom meg szövetségemmel népemet, világosságommal a nemzeteket. Nyisd meg a vakok szemeit, hozd ki a börtönb?l a foglyokat, a fogházból a sötétben ül?ket. ?zs 42,6-7.
  • Az ?r népéhez küldi szolgáját, a világ világosságát. Nem csupán a választott néphez. Hogy is olvassuk az igénkben? Kevésnek tartom, hogy Jákób törzseinek helyreállításában és a megmentett Izráel visszatérítésében légy az én szolgám. A pogányok világosságává teszlek, hogy eljusson szabadításom a föld határáig. ?zs 49,6.
  • Kelj fel, tündökölj, mert eljött világosságod, rád ragyogott az ?R dics?sége. Bár még sötétség borítja a földet, sűrű homály a nemzeteket, de fölötted ott ragyog az ?R, dics?sége meglátszik rajtad. Világosságodhoz népek jönnek, és királyok a rád ragyogó fényhez. ?zs 60,1-3.
  • ?zsaiási igékhez képest több száz évvel kés?bb Simeon szájából hangzik Jézusról szóló prófécia: mert meglátták szemeim üdvösségedet, amelyet elkészítettél minden nép szeme láttára, hogy megjelenjék világosságul a pogányoknak, és dics?ségül népednek, Izráelnek. Lk 2,30-32.
  • Majd Jézus is magát a világ világosságának mondja: ?n vagyok a világ világossága: aki engem követ, nem jár sötétségben, hanem övé lesz az élet világossága. Jn 8,12 Amíg a világban vagyok, a világ világossága vagyok. Jn 9,5 ?n világosságul jöttem a világba, hogy aki hisz énbennem, ne maradjon a sötétségben. Jn 12,46

MILYENEK VAGYUNK?

Ahogy eddig olvastuk Isten, Jézus a Világosság, az ?let, de mi milyenek vagyunk? Mit ír rólunk a Biblia? Ránk jellemz? vagy nem jellemz?? Ki- ki eldöntheti, hogy ezekkel hogyan áll? Ha ezt teszed vagy nem? Ezek az igék tükör nekünk, hogy meglássuk, hogy milyenek vagyunk.

  • Alapvet?en az a furcsa dolog, hogy mi nem szeretjük Istent, hanem inkább szeretjük a sötétséget: Az ítélet pedig azt jelenti, hogy a világosság eljött a világba, de az emberek jobban szerették a sötétséget, mint a világosságot, mert a cselekedeteik gonoszak. Mert aki rosszat cselekszik, gyűlöli a világosságot, és nem megy a világosságra, hogy le ne leplez?djenek a cselekedetei. Aki pedig az igazságot cselekszi, a világosságra megy, hogy kitűnjék cselekedeteir?l, hogy Isten szerint cselekedte azokat. Jn 3,19-21. Mit szólnál ahhoz, hogyha mindenki tudná, hogy milyen internetes oldalakat olvasol, milyen műsorokat nézel? Vagy mit szólnál ahhoz, hogyha minden gondolatunkat mindenki láthatná, vagyis mit gondolok a másikról? ?rülnél neki, vagy inkább újból el akarnád takarni a gondolataidat? ?jból el akarnál bújni, mint a bűnesetnél is elbújt az ember? Ha nem akarunk világosságban, fényben lenni, akkor takargatjuk magunkat, ennek az lesz a következménye, hogy a sötétség hatalmába kerít.
  • A következ? ige jó kiindulási pont ahhoz, hogy megállapítsuk, hogy a világosságban vagy a sötétségben vagyunk-e, hogy hogyan viszonyulunk a körülöttünk lev?khöz, szüleinkhez, testvéreinkhez. Ez alapján is eldönthetjük, hogy a világosságban vagy a sötétségben vagyunk. A ki pedig gyűlöli az ? atyjafiát, a sötétségben van, és a sötétségben jár, és nem tudja hová megy, mert a sötétség megvakította az ? szemeit. 1Jn 2,11
  • Vagy egy másik ige: A test lámpása a szem. Ha azért a te szemed tiszta, a te egész tested világos lesz. Ha pedig a te szemed gonosz, a te egész tested sötét lesz. Ha azért a benned lév? világosság sötétség: mekkora akkor a sötétség?! Mt 6,22-23 Ez az ige a következ? kérdéseket veti fel számunkra: Mire, hova nézünk? Ha valakire nézek, akkor reménytelenek látod, vagy bizakodó vagy? Mit engedünk be a szemünkön keresztül a szívünkbe, a gondolatainkba?
  • Születésünkt?l fogva Isten haragja van rajtunk, addig míg el nem fogadjuk Urunknak és parancsolónknak Jézust: Aki hisz a Fiúban, annak örök élete van, aki pedig nem engedelmeskedik a Fiúnak, nem lát majd életet, hanem az Isten haragja marad rajta. Jn 3,36
  • Mi, emberek mind sötét alakok vagyunk. Nem kívülr?l, de belülr?l jön a sötétség. Génjeinkben hordozzuk, születésünkt?l fogva árasztjuk. Mind elhajlottak, valamennyien megromlottak, és nincsen, aki jót tegyen, nincs egyetlen egy sem. ? írja Pál apostol (Róm 3,12).
  • Párkapcsolattal, házassággal kapcsolatban is meg kell vizsgálnunk, hogy akivel összekötöd majd az életedet, számára ki az els?. Ne legyetek a hitetlenekkel felemás igában, mert mi köze egymáshoz az igazságnak és a gonoszságnak, vagy mi köze van a világosságnak a sötétséghez? 2Kor 6,14
  • Legvégül konkrétan felsorolja a Galata levél a sötétség cselekedeteit (Károli fordítás szerint): A testnek cselekedetei pedig nyilvánvalók, melyek ezek: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás. Bálványimádás, varázslás, ellenségeskedések, versengések, gyűlölködések, harag, patvarkodások, visszavonások, pártütések, Irigységek, gyilkosságok, részegségek, tobzódások és ezekhez hasonlók: melyekr?l el?re mondom néktek, a miképen már ezel?tt is mondottam, hogy a kik ilyeneket cselekesznek, Isten országának örökösei nem lesznek. (Gal 5,19-21.) Vagyis örök halálban maradunk, ha ezek közül csak egyet is elkövetünk, annak az a következménye, hogy meg kell halnunk. Mert a bűn zsoldja halál. Rm 6,23a

K?RJ?K, HOGY VILÁGOSSÁGBAN LEGY?NK

Sötétségünkt?l, vétkeinkt?l, rossz tulajdonságainktól vágyódunk megszabadulni. Felmerül bennünk a kérdés: Hogy kerülhetünk világosságba? Hogyan tudunk a sötétségünkt?l, halál állapotunkból szabadulni? Csak is úgy, ha Jézus világossága ragyog ránk. Egyedül ? képes világossá tenni minket:

  • A ki megszabadított minket a sötétség hatalmából, és általvitt az Ő szerelmes Fiának országába; Kol 1,13
  • Az ?rnak rendelései helyesek, megvidámítják a szívet; az ?rnak parancsolata világos, megvilágosítja a szemeket. Zsolt 19,9
  • Mert nálad van az életnek forrása; a te világosságod által látunk világosságot. Zsolt 36,10
  • Mert te gyujtod meg az én szövétnekemet; az ?r az én Istenem megvilágosítja az én sötétségemet. Zsolt 18,29
  • Mert te vagy az én szövétnekem, Uram, S az ?r megvilágosítja az én sötétségemet. 2Sám 22,29
  • Az én lábamnak szövétneke a te igéd, és ösvényemnek világossága. Zsolt 119,105 (Lábam szövétneke - ?rtelmez? kéziszótár: Fáklya. Régies és irodalmi szó, gyakran használták átvitt értelemben: a tudás szövétneke. Nincs köze a szövethez, a szláv szevetnik (tkp. 'világító') szóból ered (pl. orosz 'szvetily' 'világít'). )
  • A te beszéded megnyilatkozása világosságot ad, és oktatja az együgyűeket. Zsolt 119,130
  • Jézus megismerni, az ? világosságában egyre jobban világítattunk, egyre több hibánkat, vétkünket kellene meglátnunk és letennünk az ? kezében, ahogy ezt a példabeszédek könyvében olvashatjuk is. (Károli fordítás jobb) Az igazak ösvénye pedig olyan, mint a hajnal világossága, mely minél tovább halad, annál világosabb lesz, a teljes délig. Az istentelenek útja pedig olyan, mint a homály, nem tudják miben ütköznek meg. Péld 4,18-19 (?jfordítás) Az igazak ösvénye olyan, mint a felragyogó világosság, mely egyre világosabb lesz délig. A bűnösök útja olyan, mint a sűrű homály; nem tudják, miben botlanak majd meg.


Sokszor kérjük, hogy Isten világosítson meg minket, akárcsak a zsoltárírók (és Mózes):

  • (Károli fordítás) Nézz ide, felelj nékem, Uram Istenem; világosítsd meg szemeimet, hogy el ne aludjam a halálra. Zsolt 13,4
  • (Károli fordítás) Világosítsd meg orczádat a te szolgádon, tarts meg engem jóvoltodból. Zsolt 31,17
  • (Károli fordítás) Az Isten könyörüljön rajtunk és áldjon meg minket; világosítsa meg az ? orczáját rajtunk. Zsolt 67,2
  • (Károli fordítás) Oh Isten, állíts helyre minket, és világoltasd a te orczádat, hogy megszabaduljunk. Zsolt 80,4
  • Seregek Istene, újíts meg bennünket! Ragyogtasd ránk orcádat, hogy megszabaduljunk! (Károli fordítás jobb:) Seregek Istene, állíts helyre minket; világoltasd a te orczádat, hogy megszabaduljunk! Zsolt 80,8
  • (Károli fordítás) Seregek Ura, Istene! Állíts helyre minket; világoltasd a te orczádat, hogy megszabaduljunk! Zsolt 80,20
  • Ragyogó arccal nézz szolgádra, és taníts engem rendelkezéseidre! (Károli fordítás jobb:) A te orczádat világosítsd meg a te szolgádon, és taníts meg a te rendeléseidre! Zsolt 119,135
  • (Károli fordítás) Küldd el világosságodat és igazságodat, azok vezessenek engem; vigyenek el a te szent hegyedre és hajlékaidba. Zsolt 43,3
  • (Károli fordítás) Sokan mondják: Kicsoda láttat velünk jót? Hozd fel reánk arczodnak világosságát, oh Uram! Zsolt 4,7
  • (Károli fordítás) Boldog nép az, a mely megérti a kürt szavát; a te orczádnak világosságánál jár ez, oh Uram! Zsolt 89,16
  • (Károli fordítás) Világosítsa meg az ?r az ? orczáját te rajtad, és könyörüljön te rajtad. 4Móz 6,25

Mit is jelent, hogy ?világosítsd a meg szemeimet?, ?A te orczádat világosítsd meg a te szolgádon??

  • Világosságban jobban, tisztábban látjuk a saját helyzetünket. Isten a világossága által feltárja a titkos, elrejtett bűneinket.
    • Mély, sötét titkokat leplez le, napvilágra hozza a homályos dolgokat. (Károli fordítás) Feltárja a sötétségb?l a mélységes titkokat, és a halálnak árnyékát is világosságra hozza. Jób 12,22
    • (Károli fordítás) Elköti a folyók szivárgását, az elrejtett dolgot pedig világosságra hozza. Jób 28,11
    • (Károli fordítás) Ő jelenti meg a mély és elrejtett dolgokat, tudja mi van a setétségben; és világosság lakozik vele! Dn 2,22
  • Világosság az a fény, amely lehet?vé teszi a látást.

Nagyon sokszor csak szavainkkal kérjük, hogy Isten világosítson meg, vagy komolyan is gondoljuk, hogy Jézus hozza felszínre a mi sötét gondolatainkat, szavainkat, indítékainkat, tetteinket?

Amikor felszínre, világosságra kerülnek a vétkeink, mégis mi hogyan reagálunk rá?

    • Tagadjuk. Pár példa:
      • Visszatámadunk:
        Jó te pedig ezt, meg azt nem csináltad jól. Ebben meg abban hibáztál. Múltkor te is így csináltad.
      • Másik személye a kifogás:
        Ő nem is ismer engem, hogy mer ilyet mondani. Ő nekem ne beszéljen.
      • Elhumorizáljuk, elpoénkodjuk, ezzel is kisebbítjük a vétkünket.
    • Vétkeinket kisebbnek tűntetjük fel:
      ha nem pontosan csináltunk meg valamit, nem id?ben értünk oda, nem olyan dolog, belefér, egyszer-egyszer el?fordul, nem d?l össze a világ

Hogy viszonyulunk ahhoz, aki kerek perec meg mondja egy vétkünket? A stílus az nem számít. Szívünkben köszönetet mondunk neki, hogy nem akar sötétségben, bűnben hagyni minket? Hálát adunk Istennek, hogy földi szolgái által intenek minket, hogy ne maradjunk sötétségben?

Világosságban minden szennyünk meglátszik, err?l egy példa jutott az eszembe. Kicsi koromtól kezdve, ha takarítottam, utánam jött Anyukám és megnézte, hogy milyen munkát végeztem, minden koszt eltávolítottam-e. A legeldugottabb helyekre benézett, nagyon aprólékosan átvizsgált mindent. Persze nem szerettem, mert mindig újra és újra kellett kezdenem. Kötözködésnek éltem meg. De így tanított meg, hogy hogyan kell alaposan takarítani.

Jobb, ha evilágon derülnek ki a szennyünk, és itt már megvallhatjuk Jézusnak, és ? megbocsátja, mint majd halálunk után, el?tte kelljen szégyenkeznünk. Mert nincs olyan rejtett dolog, amely napvilágra ne kerülne, és nincs olyan titok, amely ki ne tudódna, és ismertté ne válna. Lk 8,17. El?bb vagy utóbb minden kiderül, jobb, ha el?bb, itt a Földön. Egyszer minden rejtett dolog napvilágra jön, s k? keményen kinek-kinek szembe kell nézni mindazzal, amit kollektíven vagy egyénileg cselekedett. Mint ahogy Isten népének is szembe kellett néznie azzal.

Bátorításokat is kapunk, hogy fedjük fel a vétkeinket:

  • (Károli jobb) ?s ne legyen közösségtek a sötétségnek gyümölcstelen cselekedeteivel, hanem inkább meg is feddjétek azokat; Ef 5,11
    Ne vegyetek részt a sötétség haszontalan cselekedeteiben, hanem inkább leplezzétek le ezeket.
  • (lassan olvassuk fel) Az ítélet pedig azt jelenti, hogy a világosság eljött a világba, de az emberek jobban szerették a sötétséget, mint a világosságot, mert a cselekedeteik gonoszak. Mert aki rosszat cselekszik, gyűlöli a világosságot, és nem megy a világosságra, hogy le ne leplez?djenek a cselekedetei. Aki pedig az igazságot cselekszi, a világosságra megy, hogy kitűnjék cselekedeteir?l, hogy Isten szerint cselekedte azokat. Jn 3,19-21.
  • Az éjszaka múlik, a nappal pedig már egészen közel van. Tegyük le tehát a sötétség cselekedeteit, és öltsük fel a világosság fegyvereit. (Károli fordítás) Az éjszaka elmúlt, a nap pedig elközelgett; vessük el azért a sötétségnek cselekedeteit, és öltözzük fel a világosság fegyvereit. Rm 13,12.

Jézus fel is szólít minket, Aki engem követ, nem járhat a sötétségben. Jn8,12. Ez a kett? lehetetlen, hogy Jézussal és egyben sötétségben is legyek. Kett? kizárja egymást. Itt kell nagyon vigyáznunk, amikor én sötét dolgokat végzek, akkor nem vagyok Jézussal, vagyis a halálban vagyok. Ez félelemmel kell eltöltenie minket. Amikor Jézus felvette a bűneinket a keresztfán, akkor elszakadt Istent?l, ekkor kiáltja, hogy ??n Istenem, én Istenem, miért hagytál el engemet?? Olvassuk el részletesebben ezt az igerészt a Mt 27,45-50.-ben! Tizenkét órától kezdve három óráig sötétség lett az egész földön. Három óra tájban Jézus hangosan felkiáltott: "?li, éli, lamá sabaktáni!" azaz: "?n Istenem, én Istenem, miért hagytál el engemet?" Néhányan az ott állók közül, akik hallották ezt, így szóltak: "Illést hívja." Egy közülük azonnal elfutott, hozott egy szivacsot, megtöltötte ecettel, nádszálra tűzte, és inni adott neki. A többiek pedig ezt mondták: "Hadd lássuk, eljön-e Illés, hogy megmentse." Jézus pedig ismét hangosan felkiáltott, és kilehelte lelkét. Mt 27,45-50. Jézus halálakor is jel volt a sötétség. Ezzel az égi jelenséggel is Isten bemutatta, hogy az Isten nélküli állapot az sötétséggel jár. Maga Jézus, aki bűnt nem ismert, felvette a mi bűneinket, így az Atyától elszakadt. Ez a halál.

Eddig a Biblia els? lapjától kezdve végig vettük, hogy Isten teremti a világosságot, bűnesetnél ebb?l a világosságból kiestünk. Isten Jézusban lehet?séget adott és ad, hogy hozzá a világossághoz visszatérjünk, csak mi is akarjunk a világosságba menni, ne akarjuk a bűneinket, vétkeinket, sötétségünket különböz? trükkökkel takargatni, hanem fedjük fel és valljuk meg. Ezután a Biblia utolsó lapjain olvashatunk arról, hogy az utolsó ítéletkor kétféle állapot vár minket, vagy örökké Jézussal, a fényességgel, vagy örökre távol t?le, ahogy ezt több példázatban is elénk tárta Jézus:

  • Ez ország fiai pedig kivettetnek a küls? sötétségre; holott lészen sírás és fogaknak csikorgatása. Mt 8,12
  • Akkor monda a király a szolgáknak: Kötözzétek meg a lábait és kezeit, és vigyétek és vessétek ?t a küls? sötétségre; ott lészen sírás és fogcsikorgatás. Mt 22,13
  • ?s a haszontalan szolgát vessétek a küls? sötétségre; ott lészen sírás és fogcsikorgatás. Mt 25,30
  • ?s az angyalokat is, a kik nem tartották meg fejedelemségöket, hanem elhagyták az ? lakóhelyöket, a nagy nap ítéletére örök bilincseken, sötétségben tartotta. Júd 1,6
  • Tengernek megvadult habjai, a magok rútságát tajtékozók; tévelyg? csillagok, a kiknek a sötétség homálya van fenntartva örökre. Júd 1,13

Már itt a Földön Jézussal, a Világossággal legyünk szoros közösségben, hogy halálunk után is az ? fényében, közelében éljünk. Ha ebben az életben, Jézus volt az Urunk a mi világosságunk, mi ?letünk, akkor halálunk után is vele a világosságban fogunk lenni. Ő látható fényében fogunk tovább élni mindörökké. A ?zsaiás és a Jelenések könyve is több helyen is mondja:

  • Nem a nap lesz többé napvilágod, és nem a hold fénye világít neked, hanem az ?R lesz örök világosságod, és Istened lesz ékességed. Nem megy le többé napod, és holdad nem fogy el. Az ?R lesz örök világosságod, letelnek gyászod napjai. (Károli fordítás:) Nem a nap lesz néked többé nappali világosságod, és fényességül nem a hold világol néked, hanem az ?r lesz néked örök világosságod, és Istened lesz ékességed, Napod nem megy többé alá, és holdad sem fogy el, mert az ?r lesz néked örök világosságod, és gyászod napjainak vége szakad. ?zs 60,19-20
  • Napra sincs szüksége a városnak, sem holdra, hogy világítsanak neki, mert az Isten dics?sége világosította meg, és lámpása a Bárány. (Károli fordítás:) ?s a városnak nincs szüksége a napra, sem a holdra, hogy világítsanak benne; mert az Isten dics?sége megvilágosította azt, és annak szövétneke a Bárány. Jel 21,23
  • ?jszaka sem lesz többé, és nem lesz szükségük lámpásra, sem napvilágra, mert az ?r Isten fénylik fölöttük, és uralkodnak örökkön-örökké. (Károli fordítás:) ?s ott éjszaka nem lesz; és nem lesz szükségök szövétnekre és napvilágra; mert az ?r Isten világosítja meg ?ket, és országolnak örökkön örökké. Jel 22,5

Uhrinné Mónus Orsi

Jogok | Technikai információk | Valid XHTML | Sámuel RSS feed

Sámuel-ifi ©2005-2012.