Szolgáló: Tariska Zoltán
2005. augusztus 1.
Alapige: 1 Mózes 37,1-11
Isten célja az új életet nyertek életével az érett férfiúság. Csak azokat tudja használni. József életéb?l sok eseményt fogunk látni. Szeretnénk megérteni, Isten hogyan munkálta ezeken keresztül a József lelki érését. Ma azt látjuk, hogy biológiailag sokkal hamarabb érnek a kamaszok, lelkileg, jellemben, felel?sségvállalásban viszont sokkal kés?bb. Egy infantilis fiatal 20 éves korban is úgy reagál az ?t ér? eseményekre, mint egy 4 éves gyerek. Ma sok ifjú életében hiányzanak azok a tényez?k, amiken keresztül Isten érlelhet minket. Sokan önértékelési problémákkal küszködnek. Lehet valakib?l agresszív v. depresszív személyiség. József egyik sem lett mindazok között, ami érte, amin átment. Mit tanulhatunk t?le, rajta keresztül? Hogyan válhatunk stabil lelkületű, személyiségű emberré?
1.) József éretlen a magatartásában
?kori sémita rajzok: csak a törzsek vezet?i hordattak cifra ruhát. József egy kamasz, és már megkap valamit, ami nem illeti meg. Amikor valamit megkapunk anélkül, hogy megilletne, az lelkileg nem épít, hanem elhiteti: nekem ez jár. Aki aztán kés?bb nem kapja meg, amit vár, sok életkarambolba kerül. Mondhatnánk: ennek az oka nem ?, hanem az apja. De József élt vele rosszul. Jákób azért felel Isten el?tt, hogy nem egyformán szereti fiait. József azért felel Isten el?tt, mert visszaél a szeretettel. Mindenki a maga lelkéért felel! Bel?led is csak az jön ki, ami benned van. (Pándi férfi.) József nem veszi észre, hogy ruházata bosszantja testvéreit. Mi észrevesszük, hogy mivel bosszantjuk a körülöttünk él?ket? Ifi óra: körkérdés - téged ki tud felbosszantani és mivel? Mindenki családtagot jelölt meg. Hozzászoktunk: úgy élek, ahogy akarok, a többiek vegyék tudomásul - s ha valaki nem tenné, az nem toleráns (Fáradt olaj a Dunába. Egy ember idegméreggel permetezett - szomszédban 2 hetes baba feküdt a gyermekkocsiban az udvaron, nem érdekelte a szomszédot, hogy mi baja lesz a gyereknek..
2.) József éretlen: nem tud jó beosztott lenni
Bojtárnak kellett volna lennie. Megtenni, amit az id?sebbek kérnek, Segíteni az ? munkájukat. Ő nem segít, hanem megfúrja a bátyjait. Nem tud engedelmeskedni, részmunkát vállalni. Csak abból lehet jó vezet?, aki megállta a helyét a munkában is. ?n azért szeretem a kamaszokat, mert nem felejtettem el, hogy én milyen kamasz voltam. ?desanyámtól sok segítséget kaptam: meghallgatott, megért?en és segít?en beszélt. ?desapám soha nem hallgatott meg - kemény volt és nem segít?. Egy család Istent?l adott rendje:
édesapa a családf?. Ő adja ki a feladatokat. Emberré válásunk lényeges része a családban a közösségért felel?sséggel elvégzett munka. Aki ez alól kihúzza magát, abban lelkileg nem érik a felel?sségtudat. József arra vágyik, hogy csodálják.
3.) József éretlen a beszédben
Rossz híreket hord. Válogatás nélkül ad mindent tovább. A lelki érés, érettség jele az, ha átengedem Jézus Krisztus bölcsességének és szeretetének szűr?jén azt, amit másokról továbbadok. ?retlen: hát mögött beszél, szembe gyáva volt bármit mondani testvéreinek. Van, aki beszél, amit tud, és van aki tudja, mit beszél. Isten tanácsa: "semmiféle bosszantó beszéd ne jöjjön ki a szátokon, hanem csak akkor szóljatok, ha az jó a szükséges építésre, hogy áldást hozzon azokra, akik hallják" (Ef 4,29). ?pít?en beszélünk?
Ne hallgassunk meg rossz hírt. Csak Jézusnak adjuk tovább, ha valami rosszat hallunk.
4.) József éretlen a lelki dogok területén
Józsefnek Isten adott valamit a tudtára az Ő örök tervéb?l. Ezért ezt csak Isten dics?ségére lehetett volna használni. Ezzel szemben a saját dics?ségére használja. Mi sokszor cselekszünk hasonlóan. Kaptunk valamit Istent?l (értelmet, képességeket, tehetséget, id?t, er?t, tudást stb.) Mire használjuk az Istent?l kapottakat? Legdurvább ellenpélda az, ahogy a világ szerint egy n? azt mondja: a testem a sajátom, arra használom, amire én akarom, senkinek semmi köze hozzá, ha elvetetek egy megfogant életet. Ne tegyünk olyat, amit Isten nem mondott. Józsefnek nem mondta: mondd el testvéreidnek a t?lem kapott kijelentéseket. Ám mi is azt szeretnénk: mások boruljanak le el?ttem. József éretlen, és így használhatatlan. Istennek azonban tervei vannak vele. Ezért beíratja az ? iskolájába. Ami ezután történik vele, az mind Isten iskolájának része. Isten iskolájának a sorrendje: egyetem, középiskola, általános iskola óvoda.
József legfontosabb kincse az Istennel való kapcsolata. Ez az, ami által nem vész el végérvényesen egy tucatemberré válva a süllyeszt?ben.
Kérdések:
1.) Mennyire ismered magadat? - agresszív vagy depresszív vagy sodródó személyiség vagy? Milyen helyzetekben vagy ilyen?
2.) Mi érlelték már jellemedet, akaratodat, kitartásodat, döntéseidet?
3.) Mi a véleményed a polgárpukkasztó öltözékekr?l, frizuráról?
4.) Szeretsz-e a társaság középpontja lenni, látszani, kitűnni mások közül? - Miért?
5.) Mi a te részed otthon a családi-, gyülekezeti munkamegosztásban? Megbízhatnak benned, hogy a magad részét megteszed?
6.) Csak a rád bízottakat teszed meg, vagy azon felül önként is meglátsz és megteszel dolgokat?
7.) Menyire vagy megbízható a beszédben? ?rzéseid vezetnek ebben?
Jogok | Technikai információk | Valid XHTML | Sámuel RSS feed